Dodano: 24 maja 2018r.

Opracowano żel, który regeneruje tkanki mózgu po udarze

Na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles opracowano żel, który może pomóc w regeneracji neuronów i naczyń krwionośnych mózgu uszkodzonych przez udar. Testy przeprowadzone na myszach potwierdziły działanie preparatu.

Tkanka mózgu

Nowo opracowany żel może przeciwdziałać skutkom udarów mózgu. Podczas testów na myszach badacze wykazali, że ich preparat może regenerować uszkodzone tkanki w mózgu. Wyniki badań zostały opublikowane na łamach pisma „Nature Materials”.

- Przetestowaliśmy żel na myszach laboratoryjnych, aby ustalić, czy zregeneruje on uszkodzenia mózgu w mysim modelu udaru. Testy wykazały, że to, co było nieaktywnym bliznowaceniem w mózgu, zostało zregenerowane – powiedział profesor Thomas Carmichael z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles (UCLA).

Preparat to w istocie hydrożel nasycony lekami stymulującymi wzrost naczyń krwionośnych i łagodzącymi stany zapalne. Stany zapalne powodują bliznowacenie oraz utrudniają regenerację tkanki. Praca naukowców może w przyszłości doprowadzić do opracowania nowych i skutecznych terapii poudarowych.

Mózg ma ograniczone zdolności regeneracyjne po udarach i innych chorobach. W przeciwieństwie do innych narządów w organizmie, takich jak choćby wątroba czy skóra, mózg nie odnawia połączeń, naczyń krwionośnych i struktur tkankowych. Uszkodzona tkanka zostaje wchłonięta pozostawiając puste miejsce pozbawione naczyń krwionośnych, neuronów i aksonów.

Badacze chcąc sprawdzić, czy uda im się skłonić zdrowe tkanki otaczające puste po uszkodzeniach miejsca do samonaprawy, wstrzykiwali w nie hydrożel. Po iniekcji żel gęstniał tworząc strukturę przypominającą rusztowanie, która wspomagała wzrost nowych neuronów i naczyń krwionośnych.

Rekonwalescencja myszy przebiegała zaskakująco dobrze i po 16 tygodniach puste miejsca były wypełnione nową tkanką mózgową posiadającą nowe neurony. U gryzoni objawiało się to m.in. tym, że były bardziej ruchliwe, miały większy apetyt i znacznie poprawioną koordynację ruchową.

Żel całkowicie został wchłonięty przez organizm myszy. Została po nim nowa tkanka. Zespół badaczy przyznał jednak, że nie są do końca pewni, jaki mechanizm spowodował poprawę zachowania motorycznego.

Wyniki badań są niezwykle obiecujące i mogą przyczynić się do opracowanie skutecznego leku regenerującego tkanki mózgu. Naukowcy sprawdzali zdolność powrotu do zdrowia po ostrym udarze w okresie bezpośrednio po nim. Teraz chcą sprawdzić, czy tkanka mózgowa może zostać zregenerowana w późniejszym terminie. Gdyby to się udało, dawałoby to nadzieję milionom osób żyjących z długotrwałymi skutkami udaru.

Źródło: University of California - Los Angeles, fot. UCLA Health