Dodano: 04 sierpnia 2017r.

W podlodowcowym jeziorze badacze znaleźli bakterie, które trawią metan

Głęboko pod lodem Antarktydy naukowcy odkryli bakterię, która żywi się metanem. Drobnoustroje zostały odkryte w jeziorze podlodowcowym i przez tysiące lat nie miały kontaktu ze światem zewnętrznym.

Antarktyda

W 2013 roku międzynarodowy zespół naukowców dowiercił się do jeziora Whillansa położonego na Antarktydzie Zachodniej. Badacze przewiercili lód do głębokości 800 metrów i pobrali próbki wody oraz osadów, które były odizolowane od atmosfery przez tysiące lat. Wyniki swoich badań opublikowali na łamach Nature Geoscience.

Naukowcy twierdzą, że pod lodami Antarktydy Zachodniej znajdują się ogromne pokłady metanu. Jeśli ustalenia naukowców są poprawne, nowo odkryte bakterie mogą zapobiegać przedostawaniu się metanu do atmosfery.

To właśnie w pobranych w 2013 próbkach naukowcy znaleźli bakterie, które trawią metan zapobiegając przedostaniu się do atmosfery. Badacze przeanalizowali genom bakterii oraz stężenie metanu w pobranych próbkach. Orzekli, że drobnoustroje działają jak swoisty biofiltr między zamarzniętym środowiskiem Antarktydy a resztą planety.

- To ważne dla globalnego klimatu. Metan może być powszechnym środkiem do życia dla drobnoustrojów zamieszkujących głęboką i zimną biosferę pod lodami Antarktydy – powiedział kierujący badaniami Alexander Michaud z Montana State University.

Metan jest znacznie silniej działającym gazem cieplarnianym niż dwutlenek węgla. Poznanie odkrytych w jeziorze Whillansa bakterii może pomóc nam w walce z ocieplaniem się klimatu. Identyfikacja strategii drobnoustrojów może przyczynić się do opracowania skutecznych sposobów wychwytywania gazów cieplarnianych z atmosfery.

- 10 lat trwało planowanie oraz wysiłki logistyczne, by pobrać pierwsze próbki z podlodowcowego jeziora. Wysiłek się opłacił. Wyniki naszych badań zmieniają nasze postrzeganie tego kontynentu – powiedział John Priscu z Montana State University, również zaangażowany w badania.

Odkrycie tego złożonego środowiska wzbudza również intrygującą możliwość życia na lodowych księżycach Saturna i Jowisza. Kilka dni temu poinformowano, że na Tytanie, największym księżycu Saturna, oprócz mieszaniny azotu i węglowodorów, takich jak metan i etan, znaleziono również ślady bardziej złożonych cząsteczek organicznych, w tym cyjanek winylu.

Cyjanek winylu zwany również akrylonitrylem na Ziemi używany jest przede wszystkim do produkcji tworzyw sztucznych. Jednak w odpowiednich warunkach, jak te znajdujące się na powierzchni Tytana, związek ten może tworzyć elastyczne, półpłynne struktury przypominające błony komórkowe – twierdzą naukowcy. Więcej na ten temat w tekście: W atmosferze Tytana znaleziono złożone cząstki organiczne.

Źródło: National Science Foundation, fot. Pixabay