Dodano: 14 września 2016r.

W Argentynie odkopano 30 tonowy meteoryt

W argentyńskiej prowincji Chaco badacze skupieni w organizacji Asociación de Astronomía del Chaco odkopali ponad 30-tonowy meteoryt. To jeden z największych meteorytów znalezionych na Ziemi.

Asteroida zmierzająca w kierunku Ziemi

Znaleziska dokonano ponad 1000 kilometrów na północny-zachód od Buenos Aires w miejscu podziurawionym kraterami po deszczu meteorytów. Głaz jest częścią planetoidy, która uderzyła w Ziemię około 4000 lat temu. Jej fragmenty były wcześniej znajdowane a jeden z nich o nazwie El Chaco waży 37 ton.

Codziennie nasza planeta jest bombardowana setkami meteorytów, ale są one małych rozmiarów. Głaz tych rozmiarów to niezmiernie rzadkie zjawisko. Odkopany fragment planetoidy ma około dwóch metrów średnicy i znajdował się przez te wszystkie lata pięć metrów pod ziemią.

Największy do tej pory odkopany meteoryt waży ponad 60 ton i został znaleziony w 1920 roku w Namibii. Nazwano go Hoba. Wśród podobnym rozmiarów głazów znajduje się także znaleziona na Grenlandii skała ważąca 31 ton oraz wspomniany wcześniej El Chaco. Największy znaleziony w Polsce meteoryt ma masę 261 kilogramów i nazywa się Morasko.

Źródło: sciencealert.com, iflscience.com, fot. DasWortgewand/Pixabay