Dodano: 16 marca 2017r.

Monstrualny apetyt pająków. Rocznie zjadają ok. 400-800 mln ton owadów

Pająki spełniają bardzo pożyteczną rolę w regulacji populacji owadów. Rocznie pożerają około 400-800 milionów ton ofiar. To więcej niż ludzie zjadają mięsa w ciągu roku.

Pająk pożerający ofiarę

Międzynarodowy zespół naukowców z Uniwersytetu w Bazylei oraz Uniwersytetu w Lund przeprowadził badania dotyczące ilości pożywienia pochłanianego przez pająki. Badacze wyliczyli, że ważąca około 25 milionów ton populacja pająków rocznie pożera od 400 do 800 milionów ton ofiar. W 90 proc. pożywienie stanowią owady. Tylko niektóre większe pająki polują czasem na żaby, małe jaszczurki, węże czy ptaki.

Według agendy Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa, ludzkość rocznie spożywa około 400 milionów ton mięsa oraz ryb. Wszystkie walenie pływające po morzach i oceanach pochłaniają 250-500 milionów to pożywienia. Ale apetyt pająków jest znacznie większy od waleni i ludzi.

Na Ziemi żyje ponad 45 tysięcy gatunków pająków. W niektórych przypadkach ich zagęszczenie może przekraczać 1000 osobników na metr kwadratowy. To czyni z pająków jedną z najliczniejszych grup drapieżników na planecie. Ich nocny tryb życia nie pozwalał w pełni docenić ich roli.

W obliczeniach badaczy jest spory rozrzut. Naukowcy tłumaczą to koniecznością uwzględnienia różnic w ekosystemach, które zamieszkują pająki. Jak twierdzą, pająki w większym stopniu regulują populację owadów na łąkach oraz w lasach.

- Dzięki naszym obliczeniom po raz pierwszy udowodniliśmy, że pająki są głównymi sprawcami ograniczenia populacji owadów. Dzieje się to przy współpracy z innymi owadożernymi drapieżnikami – mrówkami czy ptakami. Pająki mają niezwykle istotny wpływ na utrzymanie równowagi ekologicznej – wyjaśnił uczestniczący w badaniach Martin Nyffeler z Uniwersytetu w Lund.

Wyniki prac badaczy opublikowano na łamach czasopisma "The Science of Nature".

Źródło: phys.org. Fot. Pixabay