Dodano: 01 sierpnia 2018r.

Koralowce potrafią współpracować, by schwytać większą ofiarę

Drapieżne koralowce zamieszkujące jaskinie w Morzu Śródziemnym mogą współpracować ze sobą, by schwytać i skonsumować meduzy – ujawniają naukowcy.

Koralowce

Naukowcy złapali drapieżne koralowce na gorącym uczynku rejestrując na nagraniu, jak te współpracują w celu schwytania meduzy targanej prądami morskimi. Dotąd nie zaobserwowano takiego zachowania koralowców.

Zespół złożony z badaczy z Uniwersytetu w Edynburgu dokonał odkrycia, gdy zauważyli meduzę rzuconą przez prądy na podwodne klify w pobliżu wysp u wybrzeży Sycylii. Kiedy meduzy próbowały odpłynąć, natrafiały na coraz to więcej pojedynczych koralowców, z których każdy przyczepiał się do nich, uniemożliwiając im ucieczkę.

Badania na ten temat opublikowano na łamach pisma „Ecology”. Naukowcy z Uniwersytetu w Edynburgu współpracowali przy badaniach z kolegami z Włoskiego Komitetu Badań Naukowych.

Obserwacje poczynione przez naukowców pokazały, w jaki sposób koralowce (Astroides calycularis), które żywią się głównie drobnymi organizmami morskimi, są w stanie złapać tak dużą zdobycz, jak meduza świecąca (Pelagia noctiluca).

Gatunek meduzy świecącej jest odpowiedzialny za większość bolesnych urazów, które spotykają ludzi podczas kąpieli w Morzu Śródziemnym.

- Chociaż oba gatunki są nam znane od lat, nie mieliśmy pojęcia, że ​​koralowce mogą schwytać i skonsumować meduzy – powiedział Fabio Badalementi, współautor badań.

- To naprawdę fascynujące obserwacje. Tradycyjna mądrość mówi, że koralowce nie jedzą meduz, ale wyniki naszych badań pokazują, że musimy mieć otwarte oczy i umysły na nowe odkrycia – podkreślił Murray Roberts, również zaangażowany w badania.

Źródło: University of Edinburgh, fot. Fabio Badalementi