Dodano: 03 stycznia 2018r.

Lek na cukrzycę może pomóc chorym na Alzheimera

Zespół naukowców z Lancaster University odkrył, że lek przeznaczony do leczenia cukrzycy typu 2 może być kluczem do walki z utratą pamięci, która towarzyszy chorobie Alzheimera.

Lek na cukrzycę może pomóc chorym na Alzheimera

Brytyjscy naukowcy odkryli, że znaczną poprawę w leczeniu choroby Alzheimera może przynieść zastosowanie leku pierwotnie stworzonego do leczenia cukrzycy typu 2. Badacze przetestowali lek na genetycznie zmodyfikowanych myszach, które cierpią na odpowiednik choroby Alzheimera u ludzi. Wyniki pokazały, że lek ten działa na trzy różne sposoby i nie tylko chroni mózg przed degeneracją, ale także odwraca utratę pamięci spowodowaną chorobą.

Kierujący badaniami Christian Holscher z Lancaster University przyznał, że zastosowana przez jego zespół metoda ma potencjał do stania się ogólnie stosowaną terapią w leczeniu chorób neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera.

- Sposób działania leku polega na tym, że może on pomóc neuronom w naprawie i przywróceniu ich funkcji. Nie może jednak przywrócić martwych neuronów życia, ale istnieje wiele neuronów, które wciąż są żywe, ale nie działają prawidłowo. Tam właśnie kryje się okno możliwości – powiedział Holscher - główny autor artykułu opublikowanego na łamach pisma „Brain Research”.

Podczas badań naukowcy obserwowali myszy, które przedzierały się przez labirynt. Zauważyli, że gryzonie, którym podano lek przeznaczony dla cukrzyków, wykazywały się lepszą pamięcią oraz wyczuciem kierunku. - Pierwsze badania kliniczne wykazały taki sam efekt u ludzi, więc nie jest to tylko działanie zaobserwowane u myszy. Dodatkowo niedawne badanie kliniczne II fazy u pacjentów z chorobą Parkinsona także wykazały naprawdę dobre wyniki. Jesteśmy blisko opracowania skutecznej terapii – przyznał Holscher.

Cukrzyca jest czynnikiem ryzyka w chorobie Alzheimera i jest związana z rozwojem choroby. Niektórzy naukowcy już wcześniej twierdzili, że leki na cukrzycę mogą być skutecznymi metodami leczenia chorób neurodegeneracyjnych. Nie oznacza to jednak, że wszystkie leki przeciwcukrzycowe mogą również pomóc w leczeniu chorób mózgu. - Przetestowaliśmy wiele leków na cukrzycę, ale nie wszystkie z nich wykazują pozytywne działanie ochronne – wyjawił Holscher.

- Nowych terapii nie ma od 15 lat. Musimy znaleźć kolejne sposoby walki z chorobą Alzheimera. Konieczne jest zbadanie, czy leki opracowane w celu leczenia innych schorzeń mogą przynieść korzyści osobom chorym na Alzheimera oraz na inne choroby neurodegeneracyjne. Takie podejście do badań może znacznie przyspieszyć otrzymanie obiecujących nowych leków dla ludzi, którzy ich potrzebują – powiedział doktor Doug Brown związany z brytyjską organizacją Alzheimer's Society, która opiekuje się cierpiącymi na demencję oraz prowadzi badania nad chorobami neurodegeneracyjnymi.

Lek został już przetestowany i zatwierdzony do stosowania u ludzi, dlatego może trafić na rynek o wiele szybciej niż inne eksperymentalne opcje leczenia. Jednak nadal trzeba przeprowadzić bardziej szczegółowe badania, zanim lek zostanie przeznaczony do sprzedaży. - Harmonogram naszych prac będzie zależał od finansowania. To zwykle jest czynnik ograniczający – stwierdził Holscher.

Źródło: Futurism, Science Daily, fot. CC0 Public Domain