Dodano: 08 stycznia 2018r.

Życie na Marsie? Zdjęcia wykonane przez Curiosity zaintrygowały naukowców

Czy na Czerwonej Planecie mogło niegdyś powstać życie? To pytanie nurtuje naukowców od lat. Najnowsze zdjęcia wykonane przez łazik Curiosity być może pomogą na nie odpowiedzieć. Kilka dni temu łazik sfotografował na Marsie cylindryczne struktury, które do złudzenia przypominają skamieliny.

Zagadkowe skalne stryktury na Marsie

Naukowcy z NASA podczas analizy pierwszych zdjęć przesłanych w 2018 roku dopatrzyli się dziwnych, rurkowatych struktur, które są podobne do skamielin znajdowanych na Ziemi. Fotografia została zrobiona 2 stycznia za pomocą instrumentu Mars Hand Lens Imager (MAHLI), który może wykonywać zbliżenia fotografowanych przedmiotów.

Struktury widoczne na zdjęciach są malutkie – mają 1-2 milimetry szerokości, a ich długość nie przekracza 0,5 centymetra. Łazik natrafił na nie w połowie grudnia i przesłał na Ziemię ich zdjęcia wykonane szerokokątną kamerą Mastcam. Fotografie na tyle zaintrygowały badaczy, że postanowili wysłać łazik w to miejsce jeszcze raz, by dokładnie przyglądnąć się znalezisku.

- Wyglądają niezwykle podobnie do skamieniałości z czasów Ordowiku, które badałem i fotografowałem tutaj na Ziemi – powiedział w rozmowie z Live Science Barry DiGregorio z Buckingham Centre for Astrobiology. Na Ziemi tego typu skamieniałości można znaleźć w miejscu spoczynku małż lub innych mięczaków.

fot. NASA

Nie jest to jednak jedyne wytłumaczenie. Badacze wskazują, że bardziej prawdopodobne jest zjawisko konkrecji. To proces narastania minerałów wokół jakiegoś obiektu w skale. To mogą być nawet tak małe obiekty, jak ziarenka piasku. Tego typu zjawiska są bardzo często mylone ze skamieniałościami.

- Nie wykluczamy, że mogą to być skamieniałości, jednak na pewno nie będziemy się do tego odwoływać w naszej pierwszej interpretacji – powiedział Live Science Ashwin Vasavada z NASA Jet Propulsion Laboratory. Naukowiec dodał, że wytłumaczeń może być kilka. – Jest to jedna z wielu możliwości – dodał.

- Odkrycie łazik pobudziło naszą ciekawość – przyznał Pascal Lee, naukowiec związany z SETI (Search for Extraterrestrial Intelligence). Na podstawie samych zdjęć trudno powiedzieć, co to dokładnie jest, jednak czysto mineralne pochodzenie jest oczywiście najbardziej prawdopodobne – zaznaczył, choć dodał, że gdy pierwszy raz zobaczył zdjęcia na myśl przyszła mu bioturbacja. To zaburzenie pierwotnej struktury osadów na dnie zbiornika wodnego wywołane działalnością żyjących organizmów.

- Bioturbacja oznaczałaby działanie mikroskopowych organizmów wielokomórkowych, więc coś, co wykształciłoby się znacznie poza życie jednokomórkowe – wyjaśnił Lee w rozmowie z serwisem Inside Outer Space. Badacz dodał, że potrzeba więcej dowodów, by twierdzić, że to co widzimy na zdjęciach przesłanych przez Curiosity, to pozostałości po organizmach żywych na Marsie. - Jednak muszę stwierdzić, że zdjęcia są naprawdę intrygujące i mam nadzieję, że Curiosity spędzi więcej czasu w okolicy, gdzie fotografie zostały wykonane - podsumował Lee.

Zagadka szybko nie zostanie rozwiązana, bo łazik Curiosity nie ma możliwości zbadania budowy tajemniczych struktur. Ich interpretacja opiera się jedynie o fotografie wykonane przez łazik. Bez zbadania próbek w laboratorium nigdy nie będziemy pewni, co to właściwie jest.

Źródło: Live Science, Inside Outer Space, Urania, fot. NASA