Dodano: 07 czerwca 2018r.

Księżyce 121 egzoplanet idealnym miejscem do poszukiwania życia

Astronomowie zidentyfikowali 121 gazowych olbrzymów, których księżyce mogą być idealnym miejscem do poszukiwania życia pozaziemskiego.

Egozksiężyc

Poszukiwania życia poza Ziemią skupiają się na planetach pozasłonecznych, ale dobrym miejscem mogą być też księżyce tych planet. W artykule przyjętym do publikacji na łamach „The Astrophysical Journal”, naukowcy z University of California Riverside oraz University of Southern Queensland, zidentyfikowali ponad 100 gigantycznych planet, które mogą posiadać księżyce potencjalnie zdolne do podtrzymania życia.

Naukowcy mają nadzieję, że ich badania pomogą opracować nowe teleskopy, które będą w stanie wykryć te potencjalne księżyce i szukać na nich biosygnatur - charakterystycznych oznak życia w ich atmosferach.

Od czasu uruchomienia Kosmicznego Teleskopu Keplera w 2009 roku, naukowcy zidentyfikowali tysiące planet poza naszym Układem Słonecznym. Podstawowym celem misji teleskopu Keplera była identyfikacja planet znajdujących się w nadających się do zamieszkania strefach ich gwiazd – czyli w tzw. ekosferze. To miejsce na orbicie wokół gwiazdy, gdzie mogą panować warunki sprzyjające powstaniu życia, przynajmniej takiego życia, jakie znamy. Najistotniejszym elementem ekosfery jest występowanie wody w stanie ciekłym

Skaliste planety są głównymi celami w poszukiwaniu życia, ponieważ niektóre z nich mogą być geologicznie i atmosferycznie podobne do Ziemi. Kolejnym miejscem, na które warto spojrzeć, są gazowe olbrzymy zidentyfikowane podczas misji teleskopu Keplera. Planety podobne do Jowisza znajdujące się w ekosferze mogą zawierać skaliste księżyce, zwane egzoksiężycami, które mogłyby mieć warunki do podtrzymania życia.

- Obecnie istnieje 175 znanych księżyców krążących wokół ośmiu planet w naszym Układzie Słonecznym. Podczas gdy większość tych księżyców krąży wokół Saturna i Jowisza, które znajdują się poza ekosferą, w przypadku innych układów planetarny może być zupełnie inaczej – powiedział Stephen Kane profesor astrofizyki planetarnej z University of California Riverside.

Jak informują naukowcy, zidentyfikowano 121 gazowych olbrzymów, których orbity znajdują się w ekosferach. Takie planety występują rzadziej niż planety skaliste, ale każda z nich może posiadać co najmniej kilka dużych, skalistych księżyców. Naukowcy pokusili się nawet o dość ryzykowną tezę, że egzoksiężyce mogą stanowić sprzyjające środowisko dla życia, być może nawet lepsze niż Ziemia. A to dlatego, że otrzymują energię nie tylko od swojej gwiazdy, ale również w postaci promieniowania odbitego od ich planety.

- Teraz, gdy stworzyliśmy bazę danych znanych nam gazowych olbrzymów znajdujących się w ekosferze ich gwiazdy, zostaną wykonane obserwacje najciekawszych z nich w poszukiwaniu ewentualnych egzoksiężyców. Nasze badania mogą pomóc w przyszłym projektowaniu teleskopów, abyśmy mogli wykrywać te księżyce, badać ich właściwości i poszukać oznak życia – wyjaśnił Michelle Hill z University of Southern Queensland.

Źródło: University of California Riverside, fot. NASA GSFC/ Jay Friedlander/ Britt Griswold