KOSMOS

Odkryto 12 nowych księżyców Jowisza. Wśród nich jeden jest na kursie kolizyjnym z innymi

Astronomowie odkryli dwanaście nowych księżyców orbitujących wokół Jowisza. Dzięki temu liczba znanych księżyców gazowego olbrzyma wzrosła aż do 79. 11 z nowo odkrytych księżyców to typowe obiekty, ale wśród niech jest jeden, który został nazwany "dz... czytaj więcej

Skalista planeta Ross 128b wygląda znajomo, ale nie jest bliźniaczką Ziemi

W ubiegłym roku świat zelektryzowała wiadomość o odkryciu egzoplanety Ross 128b, która znajduje się zaledwie 11 lat świetlnych od Ziemi. Nowe badania po raz pierwszy określiły skład chemiczny gwiazdy... czytaj więcej

Blazar źródłem „cząstek-duchów”. Pierwsza detekcja neutrin spoza naszej galaktyki

Astronomowie z kilku instytucji naukowych poinformowali o zlokalizowaniu odległego źródła wysokoenergetycznych cząstek-duchów. Badaczce po raz pierwszy w historii wskazali źródło neutrin poza naszą ga... czytaj więcej

Rosjanie z rekordowym czasem dotarcia do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Statek Progress Rosyjskiej Agencji Kosmicznej pobił rekord w czasie trwania lotu na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Bezzałogowy transportowiec dotarł do celu w 3 godziny i 48 minut. czytaj więcej

Dźwięki Saturna. Sonda Cassini nagrała „szepty” planety i jej księżyca

Dane zarejestrowane podczas ostatnich miesięcy misji sondy Cassini wciąż dostarczają astronomom niezwykle cennych informacji. Ich nowa analiza pokazała nieznaną wcześniej interakcję między Saturnem, j... czytaj więcej

Sonda Dawn dostarczyła pierwsze szczegółowe zdjęcia Ceres z niskiej orbity

Należąca do NASA sonda Dawn osiągnęła najniższą i ostateczną orbitę wokół Ceres. Przesłała także na Ziemię dziesiątki szczegółowych fotografii tej planety karłowatej. czytaj więcej

W Urana uderzył obiekt dwa razy większy od Ziemi. Kataklizm sprzed miliardów lat

Uran został uderzony przez masywny obiekt, mniej więcej dwa razy większy od Ziemi – wynika z nowych badań. Kolizja ta spowodowała silne pochylenie planety i mogła wpłynąć na temperatury tam panujące. czytaj więcej

Dwie egzoplanety bardzo podobne do Ziemi. Mają pory roku i stabilny klimat

Nowe badania sugerują, że dwie odkryte kilka lat temu egzoplanety - Kepler-186f oraz Kepler-62f – są bardziej podobne do Ziemi, niż dotychczas przypuszczano. Naukowcy ustalili, że mają one pory roku i... czytaj więcej

Jak duże mogą być gwiazdy neutronowe?

Wcześniejsze szacunki dotyczące wielkości gwiazd neutronowych wahały się od ośmiu do 16 kilometrów. Teraz badacze stosując wyrafinowane podejście statystyczne oparte na pomiarach fal grawitacyjnych na... czytaj więcej