Dodano: 03 września 2018r.

W Egipcie odkryto starożytną osadę sprzed czasów faraonów

W Delcie Nilu archeolodzy natknęli się na neolityczną osadę, która była zamieszkana już 7000 lat temu. Jest to jedna z najstarszych odkrytych w tym regionie osad i jest starsza od piramid w Gizie o 2500 lat.

Pozostałości neolitycznej osady w Tell el-Samara

Archeolodzy odkryli w Delcie Nilu pozostałości starożytnej osady, która powstała około 5000 lat p.n.e. Neolityczne stanowisko znajduje się około 140 kilometrów na północ od Kairu – podało egipskie Ministerstwo Starożytności.

Francusko-egipski zespół archeologów prowadzony przez Frederica Gio znalazł na miejscu kilka silosów służących prawdopodobnie do przechowywania pożywienia. Znaleziono w nich substancje organiczne - kości zwierząt i pozostałości roślinne, co pozwoliło im oszacować wiek osady.

Badacze znaleźli także pozostałości po naczyniach ceramicznych i kamienne narzędzia, wskazujące na stabilną społeczność.

Te odkrycia dają archeologom szansę, by dowiedzieć się więcej o prehistorycznych społecznościach, które zamieszkiwały deltę Nilu tysiące lat przed tym, jak legendarny król Menes zjednoczył Górny i Dolny Egipt, tworząc pierwszą dynastię faraonów.

- Analiza odkrytego materiału biologicznego przedstawi nam jaśniejszy obraz pierwszych społeczności, które osiedliły się w Delcie Nilu i początków rolnictwa w Egipcie – powiedziała Nadia Khedr z egipskiego Ministerstwa Starożytności.

Naukowcy są przekonani, że praktyki rolnicze w wiosce mogły być silnie uzależnione od opadów deszczu. To może rzucić nieco światła na rozwój rolnictwa opartego na systemach irygacyjnych, praktykowanych później w Delcie Nilu przez tysiące lat.

Wykopaliska zostaną zakończone w przyszłym sezonie. Wtedy też można spodziewać się szerszych analiz i większej ilości informacji na temat neolitycznej osady.

Źródło: The Independent, fot. Egyptian Ministry of Antiquities