Dodano: 19 marca 2018r.

Putin zapowiedział lot na Marsa w 2019 roku

Władimir Putin zapowiedział, że Rosja planuje wysłać na Marsa załogowe i bezzałogowe misje już w 2019 roku. Planuje również wysłać misje na Księżyc i głębiej w przestrzeń kosmiczną. Gdyby tak się stało, Rosjanie wyprzedziliby zarówno NASA, jak i Elona Muska.

Mars

Jeśli załogowa misja na Marsa zakończyłaby się sukcesem, Rosjanie pojawiliby się tam na wiele lat przed zaplanowanym startem misji SpaceX (która przewiduje wysłanie ludzi na Czerwoną Planetę w 2024 roku) i NASA (w latach trzydziestych). Wcześniej, bo w 2020 roku, NASA planuje wysłać kolejną bezzałogową misję na Marsa w poszukiwaniu śladów życia mikrobiologicznego.

Elon Musk – szef SpaceX powiedział niedawno, że planuje rozpocząć testowanie rakiet zdolnych do podróży na Marsa nieco wcześniej niż przewidywano, przeprowadzając pierwsze loty testowe w 2019 roku. W tym samym roku Putin zamierza już tam lecieć.

Swoje plany podboju kosmosu prezydent Rosji ogłosił w wywiadzie telewizyjnym. „Planujemy rozpocząć bezzałogowe, a następnie załogowe starty w przestrzeń kosmiczną, w ramach programu księżycowego i eksploracji Marsa. Najbliższa misja już wkrótce, a misję na Marsa planujemy rozpocząć już w 2019 roku” – powiedział Putin zgodnie z doniesieniami rosyjskiej agencji prasowej Russia Today.

Putin wyjawił też kilka szczegółów dotyczących misji księżycowych. Plany obejmują testowe lądowanie na południowym biegunie Księżyca w 2019 r. Według słów Putina, Rosjanie testują też technologię, która może być wykorzystana przy budowie stałej bazy księżycowej. „Nasi specjaliści spróbują lądować w pobliżu biegunów, ponieważ istnieją dowody, że można oczekiwać tam wody. Będziemy mogli przeprowadzić tam badania. Stamtąd można będzie też rozpocząć badania innych planet oraz odległej przestrzeni kosmicznej” – dodał.

Prezydent Rosji był oszczędny w szczegóły dotyczące przyszłych misji i mimo tego co mówi, rosyjska misja na Marsa w najbliższej przyszłości wydaje się być mrzonką. Nikt nie słyszał o przygotowaniach do podróży na Marsa. Do tej pory, jedyną planowaną misją na Czerwoną Planetę, w której biorą udział Rosjanie, to ExoMars. ExoMars zakłada wysłanie na Marsa dwóch łazików. To wspólne przedsięwzięcie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) oraz Roskosmosu. Dlatego jeden z marsjańskich łazików będzie produkcji europejskiej, a drugi stworzy Roskosmos.

Ostatnia próba wysłania sondy na Marsa w 2011 roku przez Roskosmos zakończyła się spektakularną klapą. Sonda Fobos-Grunt miała lądować na jednym z księżyców Marsa – Fobosie. Jednak nie opuściła orbity Ziemi. Z powodu awarii sonda utknęła na niskiej orbicie okołoziemskiej, a następnie spłonęła w atmosferze.

Oświadczenie Putina należy też umiejscowić w kontekście wyborów w Rosji. Wywiad został nagrany jeszcze przed wyborami, które odbyły się tam w ten weekend.

Źródło: The TelegraphRussia Today, fot. DasWortgewand/Pixabay