Dodano: 04 kwietnia 2018r.

Opracowano "bandaże iniekcyjne", które przyspieszają krzepnięcie krwi

Naukowcy opracowali prototypowy „bandaż iniekcyjny”, który może zatamować krwawienie wewnętrzne w ciągu kilku minut. Nowy bandaż wykonany jest częściowo z wodorostów i poza hamowaniem krwawienia może też przyspieszać leczenie rany.

Bandaż iniekcyjny

Standardowa praktyka leczenia nagłych ran w terenie - bandażowanie rany za pomocą kawałka półprzepuszczalnej, antybakteryjnej tkaniny - właściwie nie zmieniła się od pokoleń. Do tego, na krwawienie wewnętrzne taki zabieg nie pomaga.

W ostatnich latach naukowcy opracowali nowe rodzaje materiałów, które mogą szybko zahamować krwawienie, choćby ciecz, która działa jak gąbka, jednek zahamowanie krwawienia wewnętrznego pozostało wyzwaniem.

Jak słusznie zauważyli badacze, utrata krwi jest główną przyczyną śmierci na polu bitwy, a obecna technika leczenia nie wiele może tu zdziałać. Poważniejsze obrażenia po prostu nie dadzą się załatać gazą i bandażem. Dlatego potrzebne są rozwiązania, które nie tylko szybko zatrzymają krwawienie, ale także nasycają ranę aktywnym środkiem leczniczym.

Naukowcy z Texas A&M University opracowali nową techniką, która z powodzeniem może zastąpić stosowane od dziesiątków lat bandaże. Zamiast bandażować zewnętrznie ranę, uczeni opracowali koncepcyjne „bandaże” iniekcyjne, które mogą wypełniać świeże rany i zapobiegać krwawieniom.

„Iniekcyjny bandaż” opracowany przez zespół naukowców z Teksasu składa się ze środka żelującego uzyskiwanego z wodorostów oraz dwuwymiarowych nanocząsteczek gliny. Razem składniki tworzą tak zwany hydrożel - wysoce chłonną, galaretowatą substancję o bardzo wysokiej zawartości wody, która zadziwiająco dobrze działa jako opatrunek na ranę.

„Iniekcyjne hydrożele są obiecującymi materiałami do leczenia urazów wewnętrznych i krwawień, ponieważ te biomateriały można wprowadzić w odpowiednie miejsce przy użyciu minimalnie inwazyjnych metod” – napisali naukowcy w pracy opublikowanej na łamach „Acta Biomaterialia”.

Głównym składnikiem „iniekcyjnych bandaży” jest karagen – rodzaj polisacharydów uzyskiwanych z czerwonych wodorostów, które są szeroko stosowane jako zagęszczacz w produktach spożywczych. Badacze w swoich wcześniejszych pracach odkryli, że hydrożele można wzmocnić za pomocą nanokrzemianów - małych cząstek na bazie gliny, które poprawiają strukturę żelu.

Podczas testów z hydrożelem na komórkach tkanek zwierzęcych i ludzkich, naukowcy zaobserwowali, jak ich substancja powoduje krzepnięcie krwi w mniej niż trzy minuty. Ponadto zespół zauważył również istotnie polepszoną regenerację tkanek, co wpływało na szybsze gojenie się ran w próbkach laboratoryjnych. Co więcej, nanocząstki użyte do stworzenia hydrożelu mogą również dostarczać leki w miejsce rany powoli uwalniając je do organizmu w razie potrzeby.

Jak dotąd hydrożel zespołu naukowców z Teksasu nie został przetestowany na „żywych”, ludzkich ranach, ale jego potencjał oznacza, że to tylko kwestia czasu, zanim lekarze będą mogli dodać ten „iniekcyjny bandaż” do swojego arsenału.

Źródło: Live Science, fot. Acta Biomaterialia