CZŁOWIEK

Archeolodzy odkryli posąg sfinksa w starożytnej świątyni na południu Egiptu

Egipscy archeolodzy w podziemiach świątyni Kom Ombo w pobliżu Asuanu odkryli posąg Sfinksa. Statua wykonana jest z piaskowca i ma ponad 2000 lat. czytaj więcej

Nowa technika kolonoskopii typu „zrób to sam” i inne osobliwe badania. Przyznano Ig Noble 2018

W Teatrze Sandersa na Uniwersytecie Harvarda odbyła się uroczystość przyznania Ig Nobel Prize nazywanych też Antynoblami. W tym rok uhonorowano m.in. obliczenia kaloryczności ludzkiego mięsa, badania,... czytaj więcej

Piwo mogło być podstawową motywacją pradawnych ludzi do uprawy zbóż

Naukowcy Uniwersytetu Stanforda odkryli najstarsze archeologiczne dowody na warzenie piwa. Uważają oni, że w niektórych regionach piwo mogło być czynnikiem motywującym pierwotne kultury do uprawy zbóż... czytaj więcej

Najstarszy rysunek w historii odkryty w RPA

W jednej z jaskiń położonych w RPA archeolodzy znaleźli mały kawałek skały zawierający najstarszy znany ludzkości rysunek. „Dzieło” powstało około 73 tys. lat temu i zostało wykonane za pomocą czerwon... czytaj więcej

Garnek złotych monet sprzed 1500 lat znaleziony na placu budowy

Około 300 złotych monet pochodzących z czasów schyłku Imperium Rzymskiego znaleźli budowlańcy w miejscowości Como w północnych Włoszech. Media szacują, że skarb warty jest miliony euro. czytaj więcej

Ötzi mógł korzystać z wyrafinowanego systemu opieki zdrowotnej

Nowe badania wskazują, że społeczność, w której żył słynny Człowiek Lodu, którego zamarznięte szczątki znaleziono w lodowcu alpejskim, mogła pochwalić się zaskakująco zaawansowanymi technikami medyczn... czytaj więcej

Rosjanie chcą przywrócić do życia gatunek z plejstocenu. Pomogą szczątki źrebaka sprzed 40 tys. lat

Rosyjscy naukowcy we współpracy z ekspertami od klonowania z Korei Południowej, zamierzają przywrócić do życia gatunek znalezionego niedawno w wiecznej zmarzlinie doskonale zachowanego źrebaka sprzed... czytaj więcej

Dlaczego Szerpowie tak dobrze radzą sobie na dużych wysokościach?

Znani ze swoich niebywałych zdolności do życia na dużych wysokościach Szerpowie dostarczają swoim tkankom więcej niosącej tlen krwi zamiast zwiększać w niej produkcje hemoglobiny – ustalili badacze. O... czytaj więcej

W poszukiwaniu ciemnego fotonu. Czy istnieje piąte oddziaływanie fundamentalne?

W Narodowym Instytucie Fizyki Jądrowej niedaleko Rzymu naukowcy przygotowują się do eksperymentu, który może dać odpowiedź na jedno z podstawowych pytań dotyczących natury rzeczywistości. Czy istnieje... czytaj więcej