Dodano: 03 sierpnia 2018r.

Dwa meteoryty uderzyły w Księżyc

17 i 18 lipca w Księżyc uderzyły dwa meteoryty. Te dwa wydarzenia miały miejsce niemal dokładnie w odstępie 24 godzin. Badacze uważają, że mają tę samą przyczynę - to pozostałości fragmentów komety.

Księżyc

Biorąc pod uwagę jasność uderzenia, dwa kawałki skały były w przybliżeniu wielkości orzecha włoskiego. Prawdopodobnie były częścią ogona komety 169P/NEAT, która w okolicy lipca znajduje się w pobliżu Ziemi i Księżyca. Kometa ta odpowiada za rój meteorów alfa Kaprikornidów.

Na Ziemi tak małe kawałki skał zwyczajnie spaliłyby się w atmosferze, ale na Księżycu nie ma atmosfery. Uderzenie meteorów zarejestrowały teleskopy Europejskiej Agencji Kosmicznej z uruchomionego w 1997 roku projektu MIDAS (Moon Impacts Detection and Analysis System).

- Poprzez badanie meteoroidów na Księżycu możemy określić, ile skał w niego uderza i jak często. Z tego możemy wywnioskować szansę uderzenia w Ziemię – powiedział Jose Maria Madiedo z Uniwersytetu Huelva w Hiszpanii.

Projekt MIDAS korzysta z trzech teleskopów znajdujących się w Hiszpanii i jego zadaniem jest identyfikowanie takich właśnie błysków spowodowanych uderzeniami meteorytów w powierzchnie Księżyca. Znalezienie źródła tych skał jest zazwyczaj dość trudne, ponieważ astronomowie są świadkami samego błysku.

Uderzenia meteorytów można zobaczyć na nagraniu poniżej.

Źródło: ESA